Spansk lotteri - El Gordo (den fede)
Spanien startede sit julelotteri torsdag, kendt som "El Gordo" (den fede). Præmiepengene er på mere end 2,5 milliarder euro.
Lodsedlerne kaldes billetes og har femcifrede tal fra 00000 til 99999. Tallene er opdelt i 195 serier, og hver serie indeholder ti andele. Hver aktie, eller decimo, koster 20 euro.
Oprindelse
Julelotteriet i Spanien er en tradition, der går mere end 200 år tilbage. Det blev dannet i Cadiz i 1812 for at rejse midler til tropper, der kæmpede mod Napoleons hære. På det tidspunkt kostede en fuld lodseddel 40 reales, eller omkring 50 euro i dag. Førstepræmien var 8.000 pesetas.
I dag bliver lodtrækningen sendt på tv. Det er skolebørn fra Colegio de San Ildefonso i Madrid, der annoncerer - eller snarere synger - numrene i hver serie. Indtil 1984 var piger udelukket fra annonceringen, fordi San Ildefonso var en drengeskole.
Sangen om tallene er en af de mest ikoniske dele af El Gordo. Xavier Gabriel, som ejer lotterikontoret i Sort, siger, at det er mere end bare at tjene penge.
Regler
Julelotteriet er et af verdens rigeste, men det er også et af de mest kontroversielle. Dets komplekse regler gør det muligt for flere købere at købe de samme numre og fordele præmiepengene. Dette års uddeling vil være på omkring 2,4 milliarder euro.
Den største præmie, kendt som "El Gordo" eller "den fede", er 720 millioner euro værd. Resten af præmierne er meget mindre. Frisører, fitnesscentre og sociale klubber sælger ofte lodder til lotteriet. De kan opkræve et mindre gebyr for at dække administrationsomkostningerne.
Julelotteriet er en tradition, der går på tværs af generationer. Spanierne samles for at se lodtrækningen og glæde sig over vinderne. Gevinsterne er ikke nok til at gøre nogen til multimillionær, men de kan frigøre sig fra økonomiske byrder, forkæle sig selv med et indfald eller betale af på realkreditlån og studielån.
Præmier
Julelotteriet, som på spansk er kendt som El Gordo (bogstaveligt talt, Den fede), tilbyder i alt over 2 milliarder euro i præmier. Vinderen vælges efter en anden formel end de andre statslotterier, der afholdes i løbet af året.
Mange familier og vennegrupper vil købe en decimo sammen og se lodtrækningen live på tv den 22. december. De køber måske også en deltagerbillet, som sælges på barer og i andre lokale forretninger.
Siden 1812 har spanierne købt lodder til lotteriet, som er blevet en vigtig tradition i juletiden. Studerende fra Colegio de San Ildefonso annoncerer - eller snarere synger - vindertallene, mens en nu legendarisk melodi spiller i baggrunden. Derefter ser man vinderne åbne champagneflaskerne og græde af lykke.
Skatter og afgifter
Gevinsterne i det spanske julelotteri beskattes med 20%, selvom præmier under 40.000 euro er fritaget. Dette er ud over den indkomstskat, der er baseret på din personlige indkomst.
Hver frisør, fitnesscenter og andre lokale forretninger sælger et antal lodder, kendt som participaciones. Disse sælges normalt for 20 euro og har et lille tillæg til dækning af administrationsomkostningerne. I mange tilfælde hænger de også på opslagstavler eller i butiksvinduer.
For spanierne er lotteriet mere end bare penge. Det er en tradition, der bringer lokalsamfundet sammen. Det er ikke underligt, at folk står i kø i timevis for at købe lodder i Sort, den landsby, hvor Xavier Gabriel arbejder. Han ved det bedre end nogen anden. Hans kontor i landsbyen Sort har udstedt 35 vinderkuponer, siden han overtog det.
Regler
Channel Islands Christmas Lottery har lanceret en undersøgelse i begge Bailiwicks for at finde ud af folks synspunkter forud for dette års store trækning. Lotteriets senior lotterimedarbejder Jon Taylor sagde, at billetsalget er faldet i forhold til sidste år, men det er for tidligt at sige, hvor meget det vil falde.
Han tilføjede, at lotteriet er en social begivenhed, og mange grupper, såsom frisører, fitnesscentre og sociale klubber, har et nummer, de promoverer for at opmuntre kunderne til at købe billetter. Virksomheder skal også overholde reglerne om kundelotteri, som kræver, at de kun sælger billetter til kunder, der er på stedet i forretningsøjemed.
Lotterivindere bør være forberedt på at blive interviewet til tv, radio og aviser, samt at blive fotograferet eller filmet til reklamemateriale. Disse elementer kan blive brugt i fremtidige medier, på lotteriets hjemmeside og i butiksmaterialer uden forudgående samtykke eller varsel.
|